Wednesday, February 18, 2009

Part 1: Expidisi gunung Kinabalu bersama kawan-kawan blogger (versi cerita panjang)

Pengenalan
Sedikit dokumentari mengenai expidisi Felix
Gim aka nokurogia, bermula daripada sesuatu yang dirancang secara online dan akhirnya berakhir kepada satu expidisi pendakian gunung Kinabalu pada 14 Feb 2009 bersamaan hari valentine. Satu pendakian yang dilakukan bersama-sama dengan serombongan teman-teman baru yang juga merupakan sekumpulan blogger Sabahan.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Chapter 1: Cadangan San


Segalanya bermula pada Sep 2008. Pada waktu tesebut,salah seorang dari blogger Sabahan antara paling aktif saya kenal telah membuat satu artikel
mengenai cadangan untuk mendaki gunung Kinabalu. Beliau ialah San, iaitu admin bagi blog http://www.piasau.com

Sambutan dari cadangan tersebut sangatlah baik, dan saya tanpa melengahkan masa terus membuat online booking untuk penerbangan AirAsia sebaik tarikh yang jelas mengenai masa pendakian telah diumumkan, 14 Feb 2009. Hanya RM200, itulah harga tiket jika kita membuat tempahan awal.



Ini bukanlah kali pertama saya melakukan sesuatu aktiviti yang dimulai dari alam siber, tapi saya sebenarnya telahpun beberapa kali membuat aktiviti sebegini. Bezanya, ini ialah kali pertama saya bakal bertemu dengan sekumpulan kenalan-kenalan online dan bukan sekadar seorang dua.

Selama beberapa bulan tersebut, saya hanya memberitahu beberapa kawan rapat mengenai rancangan saya untuk menaiki gunung Kinabalu. Dan akhirnya saya mengetahui yang sebenarnya, ada lebih dari cukup kawan-kawan yang lain juga teringin sangat untuk mencoba mendaki gunung Kinabalu. Sehingga ada beberapa dari mereka meminta peluang untuk disertakan jika masih terdapat ruang untuk menyertai expedisi tersebut. Tapi malangnya, penyertaan sudahpun penuh.

Persediaan fizikal tidaklah dirancang secara sistematik. Saya hanya berharap kepada stamina yang saya dapat hasil dari aktiviti bermain futsal yang rata-ratanya 6 kali sebulan dan aktiviti jogging yang rata-ratanya 8 kali sebulan sahaja. Itupun pada bulan Dec 2008, saya bole katakan ialah bulan kurang stamina dan banyak makan bagi saya.

Memandangkan pada awal tahun 1998, merupakan pengalaman pertama saya mendaki gunung Kinabalu, maka saya sangat-sangat faham yang stamina bukanlah isu remeh untuk expidisi ini. Jika kita tidak memperbaiki tahap persediaan fizikal kita, maka kita terpaksa tanggung sendiri akibatnya. Ini ialah peraturan tidak bertulis yang konsisten mengenai pendakian gunung kinabalu.

Selama beberapa bulan selepas Sep 2008, segala persediaan dan kemaskini mengenai expidisi tersebut hanyalah sederhana, tapi ini bukanlah isu besar bagi saya. Sebab saya sangat percaya mereka tahu bagaimana untuk mengurus segala persediaan yang patut.

Chapter 2: Kesihatan saya

Pada awal bulan Jan 2009, tanpa dirancang saya berkenalan dengan seseorang, sehingga saya berpeluang untuk menjalani pemeriksaan fizikal untuk mengetahui keadaan fizikal saya secara keseluruhan. Pada suatu pagi, saya pergi ke satu klinik berdekatan dengan restoran McDonal di kawasan Sunway Mentari. Klinik tersebut bersedia untuk membuat health screening untuk saya.

Wayar untuk mengalirkan elektrik telah disentuh di 12 kawasan semuanya di pergelangan tangan kiri dan kanan saya dan pergelangan kaki kanan dan kiri saya. Sebaik pengambilan data telah dibuat, maka kami pun menunggu selama 15minit untuk data tersebut diproses secara online.

Keputusan diagnostic telahpun siap, kini dokter tersebut memberi penerangan mengenai kesihatan saya secara umum. Keputusan tidaklah cemerlang, tapi tidaklah juga buruk. Dokter puji tahap tenaga saya dan juga muscle saya berada pada kondisi paling patut dan sempurna. Cuma satu benda yang sangat-sangat kurang. Kadar metabolisme saya berada pada tahap maksimum slow. Rating 1 untuk metabolisme speed, rating 7 untuk metabolisme sempurna, dan rating 14 untuk metabolisme maksimum slow. Dan saya dapat rating 14 untuk metabolisme.

Saya tidak dapat menerangkan dengan baik hal-hal kesihatan tersebut, memandangkan saya jauh dari mempelajari hal-hal kesihatan secara serius dan mendalam. Saya hanya ingat satu benda dari apa dokter cakap, "Felix, kau mudah untuk kesejukan dikawasan sejuk". Harga untuk screening tersebut hanyalah RM135 dan ada orang tolong bayar untuk saya, terima kasih saya ucapkan.

Dalam gambar ini, jelas membuktikan apa yang dikatakan oleh dokter benar. Saya kelihatan sangat-sangat mudah untuk kesejukan berbanding mereka yang lain.



Chapter 3: Persediaan dan kemaskini expidisi mula rancak

Memandangkan bulan Jan 2009 suda hampir tamat dan kejap lagi bakal memasuki bulan Feb 2009. Maka saya mula bertanya sendiri mengenai update expidisi tersebut secara online. Saya mula bertanya kepada San dan hanya mengetahui yang San tidak dapat menyertai expidisi tersebut kerana beliau ada tanggungjawap lain dan berlaku konflik tarikh. Dan akhirnya saya bertanya kepada Kuai atas panduan San, dan Kuai iaitu orang yang mengurus hampir keseluruhan expidisi ini. Saya sedikit keliru, siapa cadang dan siapa urus sebenarnya, tapi saya rasa itu bukan isu yang penting untuk saya ketahui.

Siri berbalas e-mail mula rancak, satu per satu update mengenai expidisi mula saya dapat di akaun gmail saya. Dan bayaran secara online menggunakan Maybank2u pun dibuat setiap kali wujud apa-apa yang patut dibayar. Kuai melakukan tugas dengan cukup baik, kini saya tidak lagi keliru. Apa yang saya tahu, Kuai sudahpun buat orang seperti saya hanya perlu mengikuti apa yang telah dirancang.

Kerana segalanya mula jelas, maka saya tingkatkan aktiviti jooging saya sedikit lagi kerap berbanding bulan-bulan sebelumnya.


Chapter 4: Persediaan Akhir

Setiap orang mempunyai beberapa sifat buruk, begitu juga dengan saya. Saya selalu anggap saya sentiasa cukup masa untuk menyediakan peralatan-peralatan yang patut. Dan akhirnya saya mengetahui mencari peralatan-peralatan untuk mendaki gunung bukanlah semudah yang saya sangkakan. Sedikit susah untuk mencari pakaian, cap, glove, kasut dan lain-lain alatan yang diperlukan.

Dan satu lagi kesilapan saya, saya memandang rendah tahap kesejukan di atas gunung Kinabalu tersebut. Saya sentiasa fikir bagaimana untuk membeli pakaian yang boleh dipakai bukan sahaja diatas gunung tapi juga ditempat lain selain gunung Kinbalu. Saya rasa membeli pakaian yang hanya boleh dipakai sekali ialah satu tindakan yang cukup merugikan. Dan akhirnya saya membuat keputusan untuk hanya menggunakan jeket biasa saya dan memakai pakaian tambahan jika diperlukan. Seluar jeans biasa, dan tidak membeli sebarang sunblock,lipstick, ubat-ubatan lain yang patut.

Saya melanggar falsafah saya sendiri, "lebih baik lebih dari kurang". Dan karang saya sedia untuk menanggung apa-apa risiko yang bakal saya hadapi nanti.


Chapter 5: Hal kawan-kawan

Setiap orang ada style masing-masing, begitu juga dengan saya. Saya suka melakukan banyak hal bersendirian dan "pertolongan" hanyalah hal yang patut diminta bila betul-betul memerlukan pertolongan. Tujuan saya, hanyalah untuk melatihkan diri agar dapat berdikari jauh lagi bagus.

Tapi nampaknya aktiviti expidisi gunung Kinabalu ini agak highlight sikit, ramai kawan-kawan saya tanpa diminta menghulurkan bantuan kepada saya. Maka rancangan saya untuk menjadi backpacker sejati terpaksa dilupakan. Saya tidak mahu mereka keliru saya bersikap sombong jika menolak bantuan mereka.

Brady, Brady ialah kawan saya yang bole saya panggil sebagai "people person". Pada bulan Nov 2008 lepas, percutiaan saya ke Sabah selama 2 minggu hampir tidak memerlukan wang, hanya sebab Brady jenis orang yang mudah untuk diterima sebagai tetamu dibanyak rumah, sehingga makan dan sewa tidak perlu difikirkan langsung. Dia menawarkan saya bantuan sekali lagi tanpa diminta. Tapi berlaku sedikit konflik tarikh hingga saya berpeluang untuk menjadi backpacker sejati pula. Tapi datang pula bantuan dari kawan ke-2.

Bonnie, Bonnie ialah kawan saya yang saya bole katakan antara orang paling tinggi stamina saya kenal secara pribadi. Jogging 9Km waktu pagi di trek joggin kolam Stadium Likas, dan jogging lagi 9Km waktu petang hari di trek joggin kolam stadium Likas, kemudian lawan lebih dari 5 set single untuk permainan badminton pada waktu malam. Kini dia pula menawarkan saya rumah guru dia dan pengangkutan dia sebagai sokongan pada 11Feb2009, memandangkan expidisi gunung Kinabalu hanya bermula pada 12Feb2009. Ok, rasanya saya perlu menerima bantuan dia memandangkan saya pun ada sedikit perkara perlu dikongsikan dengannya. Maka pada 11Feb2009, Bonnie menyambut saya menggunakan kereta besar barunya jenis pacuan 4 roda Nissan dari airport Kota Kinabalu ke sekolah tempat dia berkerja di daerah Tuaran.

Tidak dilupa kepada beberapa kawan lain yang selalu bertanya kabar mengenai perkembangan expidisi untuk memberikan sedikit sebanyak tips. Konilia, yang selalu mengingatkan saya apa yang patut dan tidak patut. Rasanya saya patut terima tips dia agar membeli baju yang cukup tebal. Begitu juga Tom, yang secara tidak langsung memberi saya tip bahawa diatas gunung sana pakaian tutup kepala ialah wajip, bukan gaya.


Chapter 6: Ice Breaking yang gagal & sedikit kisah online

Dua tiga hari sebelum saya balik ke Sabah pada 11Feb2009, saya baru memperkenalkan diri kepada Sumpit melalui Facebook. Sedangkan, saya dengan Sumpit sebenarnya suda menjadi friendlist hampir dekat setahun di Frienster dan lebih beberapa bulan di Facebook. Tapi saya cukup faham, yang kebanyakan orang online tidak perasan yang Felix tu sebenarnya ialah nokurogia. Dan nokurogia sebenarnya ialah pemegang nickname tuttttttttt (salah seorang kaki provoke paling lazer beberapa tahun lepas). Saya bercadang pada malam 11Feb2009 tersebut untuk bertemu dengan pendaki-pendaki sekitar Kota Kinabalu dan juga seorang x-housemate saya yang suda bertahun-tahun lama tidak berjumpa. Tapi ahkhirnya kesemua mereka ada hal masing-masing yang perlu diuruskan. Maka rancangan untuk lepak di Waterfront pun tidak kesampaian.

Kisah mengenai online, saya memegang lebih dari satu nickname dan ini bukan disebabkan saya kaki perempuan (tanggapan populer untuk kenapa orang lebih satu nickname), malah jauh dari hal tersebut. Saya memegang lebih dari satu nickname sebab saya selalu bertugas sebagai "online hitman". Online hitman ialah gelaran yang saya sendiri buat memandangkan saya tidak menjumpai gelaran sedia ada yang betul-betul sesuai untuk saya. Information hunter saya tahu sikit-sikit, mind exploit untuk tangkap rahsia spesifik orang saya tahu sikit-sikit, basic hacking saya tahu sikit-sikit & debate/hentam isu sensifif saya selalu terlibat.

Saya sekali sekala terfikir juga apa bakal terjadi jika satu group blogger bertemu dan mengetahui wujud hubungan musuh-online di group tersebut. Saya selalu terfikir mungkin saya jauh lagi tinggi potensi bertemu dengan musuh-online saya memandangkan karakter online saya sebagai online-hitman.

Sekarang sudahpun masuk tahun 2009, tahun yang baru berumur 1 bulan lebih, rasa-rasanya saya tidak patut lagi terlampau kenang kisah-kisah lama yang suda lepas. Jika saya terlampau kisah mengenai kisah-kisah lepas, sudah pasti nama "nokurogia" tidak wujud dalam senarai pendaki. Ini disebabkan saya faham sebaik saya menyertai aktiviti ini, peluang untuk orang mengetahui hubungan Felix dengan nokurogia sangatlah tinggi.

Apa-apa pun, bagi orang yang mengenali saya lebih dekat, mereka faham yang nokurogia ialah nickname online yang bukan memulakan masalah tapi membalas terlebih-lebih sehingga kelihatan seperti bermasalah.



Chapter 7: 12 Feb 2009 khamis, pertemuan pertama di Padang Bandaran, Kota Kinabalu

Tepat pada pukul 3.15pm saya berada ditempat pertemuan yang dijanjikan. Pada asalnya saya ingin untuk sampai ditempat tersebut pada tepat 3.00pm, tapi Bonnie iaitu kawan saya terlibat dengan meeting sekolah hingga memaksa beliau untuk keluar lewat dari masa kebiasaan. Dan kemudiannya menghantar saya dari Tuaran ke Kota Kinabalu sedikit lewat. Tapi tidak mengapa, saya percaya sedikit lewat bukanlah isu bagi orang Malaysia.

Dengan menaiki kereta Nissan pacuan 4 roda hitam yang bergerak perlahan-lahan, saya melihat ke arah padang bandaran samada terdapat kumpulan orang-orang yang kelihatan seperti peserta expidisi. Malangnya saya tidak dapat melihat mereka dengan kepastian yang tinggi. Apa yang pasti saya kenal salah seorang dari mereka yang terdapat di padang badaran tersebut. Gidong, Gidong ialah nama pendaki yang saya pasti, memandangkan Gidong dengan saya sudahpun menjadi friendlist dekat lebih sebulan di facebook. Tapi saya kurang pasti samada Gidong juga mengetahui si Felix ialah si nokurogia dalam senarai friendlist facebook dia.

Saya bergerak ke arah dia dan menanyakan soalan samada dia ialah salah seorang peserta expidisi atau tidak. Sebaik dia manyatakan ya,maka saya pun mengangkat bag saya dari kereta ke tempat tersebut. Beberapa minit kemudian, Sumpit dan Qisthine pun sampai. Qisthine ialah orang yang paling terakhir saya kenali secara online melalui facebook sebelum berjumpa dengannya didunia sebenar dalam jangamasa hanya beberapa jam.

Beberapa waktu selepas itu, saya baru faham yang mereka kebanyakan bukanlah orang yang baru pertama kali mengenali antara satu sama lain, saya bole dikatakan antara orang paling fresh digroup tersebut selepas kami bertemu dengan banyak lagi peserta-peserta expidisi lain sewaktu menjamu hidangan di restoran berdekatan dengan padang bandaran.

Sebaik selesai menjamu hidangan direstoran tersebut kami bergerak balik ke padang bandaran semula. Dan sekarang, hampir keseluruhan dari peserta expidisi berada ditempat tersebut. Seingat saya, hanya Pinn,Bopp & Well tidak berada dikawasan tersebut kerana mereka sudahpun terlebih dahulu bergerak ke Kinabalu Park.

Kami berpecah kepada 3 kenderaan untuk bergerak, dan yang mengikuti van sewa pada masa tersebut ialah saya (nokurogia), Qisthine aka lumis, Gurangak aka Andy, Gidong aka Daniel, Degous aka Dan Joe & Sumpit aka Mark. Maka perjalanan dari padang bandaran Kota Kinabalu ke Kinabalu Park Ranau pun bermulalah.


Chapter 8: Perjalanan ke Ranau

Saya duduk sebaris dengan lumis dikerusi paling depan selepas bahagian driving seat van. Dibelakang kami ialah Dan Joe dan Gidong dan paling belakang ialah Sumpit seorang. Di depan van pula ialah Gurangak.

Dalam perlahan-lahan lumis mula mengenali yang nokurogia ialah orang yang lagi banyak berdiam dan menjawap soalan berbanding memulakan soalan. Sedikit masa diperlukan untuk kami lancar bercakap 2 hala.

Beberapa waktu kemudian, mereka Gidong dan Dan Joe pun membawa kami untuk bermain daun terup Lap-Lap, game yang saya suda lama tidak bermain memandangkan game ini cuma populer dikalangan Sabahan dan kurang ramai yang tahu dikalangan bukan Sabahan di Kuala Lumpur.

Walaupun slang saya tidak lagi 100% slang Sabahan kerna tinggal cukup lama di semenanjung, tapi game lap-lap masih fresh bagi saya. Saya masih ingat macammana untuk bermain lap-lap,saya hanya lupa sedikit daripada peraturan dalam lap-lap.

Kini kami sudapun memasuki daerah Ranau. Untuk mengenali daerah Ranau sangatlah mudah walaupun kita tidak melihat sebarang Papan tanda jalanraya. Sebab daerah Ranau sebahagian besar jalanrayanya berada diatas bukit-bukit yang tinggi. Perjalanan sewaktu petang hari menggunakan van didaerah Ranau memberi kami peluang untuk melihat pemandangan gunung Kinabalu yang cukup cantik.

Dalam van tersebut Lumis & Gidong ialah mereka yang memiliki camera besar yang canggih. Maka mereka meminta untuk driver van tersebut memberi mereka peluang untuk mengambil gambar gunung Kinabalu yang pada ketika itu sangatlah jelas kerana tidak diselubungi kabus.

Kami berhenti disatu tempat dan mengambil masa untuk bergambar, pada asalnya kami berjanji untuk menggunakan hanya 5minit untuk mengambil gambar, tapi akhirnya kami menggunakan masa lebih dari 5minit iaitu sekitar 15minit untuk sesi bergambar.

Destinasi semakin hampir, kami berhenti sekali lagi untuk mencari tandas di kawasan Pekan Nabalu, tempat dimana saya baru saja bermalam sekitar Nov 2008 dikedai uncle rakan saya tadi Brady. Perjalanan diteruskan, hanya beberapa minit lagi untuk sampai ke Kinabalu Park dari Pekan Nabalu. Sebaik sampai ke pintu masuk Pekan Nabalu, lumis memperkenalkan 2 orang adik perempuannya kepada kami semua, Pinn & Bopp. Pinn & Bopp bertemu dengan kami di Kinabalu Park kerana mereka memulakan perjalanan dari Sandakan. Sebaik Pinn & Bopp menaiki van, kami bergerak kurang 300meter ke arah rumah rehat Liwagu.

Sekarang kesemua pendaki-pendaki expidisi sudahpun berada ditempat yang sama.


Chapter 9: 12 Feb Malam pertama expidisi di Rumah Rehat Liwagu

Dalam pertemuan kali pertama diantara kesemua peserta expedisi, Kuai ialah orang yang berperanan sebagai kepten bagi pasukan tersebut walaupun tiada perlantikan rasmi dibuat. Kuai memberi sedikit sebanyak apa yang perlu disampaikan dan akhirnya kami sedia untuk berpecah dan mencari bilik tidur masing-masing.

Empat bilik kesemuanya, 2 bilik tingkat atas untuk lelaki dan 2 bilik tingkat bawah untuk perempuan. Kesemua kami ialah 15 orang,sembilan lelaki dan enam perempuan. Majoriti berada pada umur 20an dan beberapa orang pada awal 30an.

Nama-nama nickname online perserta tersebut ialah dari kiri ke kanan, Mamai(KK), Tomkurus(KK), sumpit(KK), dageous(KL), nokurogia(KL), Well(Penang), gidong (KK), Defoo(KL) & gurangak(KL) bagi lelaki. Dan dari kiri ke kanan, Kupi(KK), Kuai(KK), lumis(KK), pinn(Sandakan), bopp(Sandakan) & Zi(KK) bagi perempuan.

Sesi bergambar kesemua 15 perserta dibuat bersama banner yang disediakan oleh Sumpit dan seterusnya kami pergi ke restoran luar Kinabalu Park untuk makan malam buat pertama kali.

Kurang dari 300meter berjalan kaki maka kami pun sampai ke restoran tersebut. Kami mengambil order masing-masing dan stail makan ialah american style, order makanan sendiri dan bayar sendiri untuk malam itu.

Saya meminta bubur ayam pada malam tersebut dan saya suda pasti saya ialah orang paling last mendapat order saya. Tapi not bad, sebab servis direstoran tersebut tidaklah teramat-amat slow, just ditahap yang bole difahami. Saiz untuk makanan sangatlah bagus, american size juga. Pinggan dan gelas semua sedikit lagi besar banding restoran-restoran kebiasaan di Malaysia.

Di restoran tersebut kami berpecah kepada 2 meja. Meja kami ialah saya(nokurogia), Dan Joe, Sumpit, Kupi, Gurangak, Zoe dan Tomkurus. Dan Kupi ialah pengerusi tidak rasmi kami, Kupi dengan aktif menceritakan sangat-sangat banyak perkara. Dan saya mempelajari dari cerita-cerita si Kupi yang mereka ni bukanlah betul-betul kali pertama berjumpa. Sekarang saya makin pasti saya antara orang paling fresh dalam kumpulan expedisi tersebut. (mungkin saya sedikit silap dgn orang dan meja mana)

Dimeja sebelah, yang mana sedikit lagi awal mendapat order makanan berbanding meja kami ialah Gidong, Kuai, Wel, Zi, lumis, bopp, pinn & alvin.

Sebaik menghabiskan makanan, kami berpeluang untuk membeli raincoat dan kasut adidas podos dikedai runcit kecil dalam bangunan restoran tersebut. Harga untuk raincoat dan kasut adidas podos jauh lagi murah berbanding membelinya diatas Laban Rata nanti.

Seterusnya kami pun baliklah ke rumah rehat Liwagu. Mandi, menyediakan tempat tidur dan berjumpa semula di kaki lima tingkat satu untuk aktiviti social pertama kali dikalangan 15 orang.

Ada dua aktiviti kami buat pada masa tersebut, main Lap-lap dan main Uno. Yang bermain Uno pada waktu tersebut ialah nokurogia (fresh dan blur), Sumpit (Fresh dan blur juga), Kuai dan alvin mengikut susunan ikut jam. Kami bermain sambil makan makanan-makanan yang dibawa, contohnya pisang dan biskut-biskut. Tak lupa juga Chivas yang telah disediakan oleh si Gurangak. Chivas dicampur dengan sedikit Coca Cola dan setiap mereka yang ingin mencubanya(tidak semua) mendapat giliran minum ikut pusingan lawan jam disatu meja besar sahaja. Seperti biasa, saya suka berterus terang dengan aktiviti-aktiviti minum ni untuk hanya minum pada tahap social drink. Minuman tu tidak cukup untuk buka cerita pun, nampaknya semua pun sudah imune dengan minuman tersebut (kecuali saya).

Masa suda masuk pukul 1am. Masa untuk tidur pun suda sampai. Maka kami(lelaki) pun bergerak ke arah tempat tidur masing-masing dan tidur. Bilik tingkat atas yang sepatutnya 2, sebenarnya bole dijadikan satu dengan membuka pintu yang memisahkan bilik 1 dan bilik 2. Sebilik dengan saya ialah, dan joe, gidong, gurangak dan saya. Bilik sebelah ialah well, tomkurus, mamai dan sumpit.

Pada malam tersebut saya sangat-sangat faham siapa yang berdengur kuat. Bilik kami, boleh tahan. Berita baik untuk berdengur, maksudnya mereka nenyak tidur.



Chapter 10: 13 Feb 2009 jumaat, dari Liwagu ke Timpohon

Pada awal pagi tersebut, 13Feb09 saya bangun sangat-sangat awal 5.30am dan hanya Well yang juga turut sama bangun awal pada waktu tersebut. Ini suda kira perkara biasa bagi saya, badan saya hanya memerlukan 4 jam untuk tidur, bukan baik tapi masalah sebenarnya dari prespektif perubatan.

Sebaik sejam kemudian, barulah kebanyakan mereka bangun dan bersiap sedia untuk mandi pagi dan bersedia untuk perjalanan naik ke Laban Rata. Laban Rata ialah tempat persinggahan sebelum pendaki meneruskan semula pendakian ke puncak. Laban Rata terletak lebihkurang 6km dari 8.5Km keseluruhan perjalanan ke puncak gunung Kinabalu.

Pada pagi tersebut, kami memakai baju seragam T-shirt berwarna merah dan berlogo Sayang Kinabalu, borneoutara.com. Baju t-shirt tersebut telah disedikan oleh Alvin dan juga gurangak.

Berkumpul sekejap diluar rumah rehat Liwagu lepas mengemaskan barang-barang dan seterusnya alvin membawa kami sekejap untuk warming up yang ringkas. Sesi bergambar pun dibuat. Dan selepas itu, kami bergerak menuruni bukit ke arah office Kinabalu Park yang hanya terletak sekitar 200meter dari rumah rehat Liwagu.

Dikawasan office Kinabalu Park tersebut, kami diberikan tag pendaki, tag yang berperanan sebagai pengenalan pendaki. Didalam tag tersebut kami meminta agar nickname online kami yang digunakan bukan nama betul kami. Seperti sudah dijangka, memang nickname kami melucukan bagi mereka yang bertugas disana, terutama nama-nama nickname seperti gurangak dan nokurogia.

Pada masa itu juga, kami berpeluang untuk meminta perkhidmatan porter (orang yang membawa beg kita naik ke atas Laban Rata) dengan kadar RM8/kg turun dan naik, atau RM4/kg untuk turun sahaja. Saya mengambil peluang untuk menimbang berat bag saya, 7Kg rupa-rupanya dan Sumpit punya 8Kg, beg Lumis & sister 3 in 1 ialah seberat 15kg, ini antara berat beg yang saya masih ingat.

sewaktu berada berdekatan dengan office Kinabalu Park

Suasana pada pagi tersebut dingin, hampir sama seperti kediginan berada di Genting. Disekeliling kami terdapat ramai pendaki-pendaki lain dari pelbagai negara. Dari orang wastern, orang Jepun, orang Korea, orang Singapore, orang Malaysia sendiri dan juga lain-lain warganegara yang mungkin sukar untuk kita kenalpasti. Mereka juga melalui prosedur yang sama untuk mendaki gunung.

Kami berkenalan dengan guide kami dan kami expidisi kumpulan kami menggunakan 3 guide. Dalam masa ini juga, kami sedang menunggu satu bus untuk membawa kami dari office Kinabalu Park ke tempat permulaan pendakian yang dipanggil Timpohon.

Bergambar bersama bus dihadapan office Kinabalu Park

Sebaik satu mini bus datang, dan kami mengenal bus tersebut ialah bagi kumpulan kami. Maka kami mengambil peluang untuk bergambar sekali lagi 15 orang bersama guide dan porter sebelum bertolak ke Timpohon.

Perjalanan ke Timpohon tidaklah jauh hanya beberapa minit melalui jalan tepi-tepi bukit yang bengkang bengkok dan curam. Sebaik kami tiba ke Timpohon, maka kami mengambil peluang bergambar sekali lagi di atas pondok Timpohon tersebut dimana pemandangannya terdedah cukup luas ke arah daerah Ranau. Tempat diatas pondok Timpohon memang direka khas untuk bergambar sahaja. Kerana satu hobi yang sangat jelas terdapat dalam kumpula kami, iaitu photographer, maka kami mempunyai cukup peralatan untuk mengambil gambar setiap kali berpeluang.

Tidak lupa juga sebelum kami memulakan langkah pertama pendakian, kami dibawa untuk mendengar sekejap penerangan mengenai pendakian oleh guide kami si Gasi. Dia menerangkan menggunakan slang Melayu pekat Dusun tapi cukup untuk kami faham. Kesemua penerangan ialah common sense, cuma hal-hal seperti teriak-teriak, yg melalui penerangan guide, bakal mengundang langit cerah bertukar menjadi gelap dan akhirnya hujan jika dibuat.

Maka kamipun memulakan langkah pertama kami memasuki pintu masuk pondok Timpohon yg suda sedia dibuka dari kuncinya kepada pendaki pada pagi 13Feb2009 tersebut. Kamipun bergeraklah memasuki trek pendakian tersebut bersama tongkat kayu RM3 yang baru sahaja kami beli sewaktu berada di bus office-Tompohon tadi. Jam menunjukkan 9.30am, itu ialah masa kami memulakan pendakian tersebut.


(bersambung ke Part II)

18 comments:

  1. Bole buat novel ni..anyway nice explanation but try to make it short n simple :P

    ReplyDelete
  2. versi pendek akan muncul kemudian..
    untuk post ni, saya sengaja kasi bagi sedetil mungkin.. kalo bole saya sertakan sekali tu emotion feeling time tu...

    ReplyDelete
  3. wahhhhh nokuro! penjelesaaaan yg terperinciiiiiiiiiii..bagusss! nanti di hari tua buli kin baca2 ni hehe

    ReplyDelete
  4. komen sebelum membaca : sa takajut oo nokuro... sa harap buli abis membaca dengan jayanya!!!

    *pengsan*

    ReplyDelete
  5. ya, mcm perjalanan utk smpai p laban rata ko punya panjang ni hehe

    ReplyDelete
  6. Bukan mendaki jadinya kalau tiada persedian, merangkak.. hehehehe!! Anyway, congrats dapat sampai di puncak.

    Si kuai sudah pengsan terbaca ni artikel terlalu panjang, kalau pindik lagilah pengsan..hehehehe!! but.. saya suka artikel panjang, banyak point saya dapat...

    ReplyDelete
  7. komen selepas membaca : wakakaka... best cerita ko ni Nokuro... tapi ada juga benda yang ko lupa kan... c Alvin pun ada di bandaran tu... dan ramai juga yang inda minum tu chivas... haha... mau check memory ni tau..

    btw, sa nda jumpa UNO card sa... ada sepa2 terbawa ka ah? hehehe

    ReplyDelete
  8. wakakakakak kuaiii sa curi uno kad ko wakakaka
    sa under traning ni skrg hahaha

    ReplyDelete
  9. kalo ada memory error.. kasi tau d sini ya.. sebab saya mo cerita ni tepat.. 2nd phase sya mo kasi tambah gambar2 lagi..

    ReplyDelete
  10. Nice one..

    p/s Nokuro, bukan kita satu mija ka masa makan malam di Panataran Restaurant tu :D

    ReplyDelete
  11. thanks.. sya perlu rujuk video untuk pembetulan, dan input dari kamurang semua.. saya suda rasa2 mcm ko ada satu meja bah sama saya.. cuma ndak tau kedudukan...

    ReplyDelete
  12. Credit to nokuro....EXCELLENT JOB MAN...buli apply as eDitor d National Geographi ni...hehheheh

    ReplyDelete
  13. Atukkkk....... belilit lidah sy membaca...

    ReplyDelete
  14. BM SPM saya cukup2 kredit seja bah.. so harap maklum hahahhaha..... hybrid rojak formal slang kama tu... si Zi banSi tu...

    ReplyDelete
  15. Bertuah ko nokurogia.. infomation blog macam ni, walaupun sedikit panjang tapi point penting ialah mereka yang mahu ke gunung kinabalu dpat sesuatu kelak.... kalau kasi jadi satu buku, boleh tahan, ramai juga yang membeli, saya jadi pelenggan pertama..booking duluan :)

    ReplyDelete
  16. Hai...Nickname anak sia Kuai.... Wah ada juga suka nama Kuai....

    seronok betul kamu pi expidisi Naik Gunung Kinabalu... bagus betul cerita dia... boleh buat 1 buku. tajuk dia Expidisi Gunung Kinabalu.... kan..kan..

    ReplyDelete